KPI – jak podnieść kluczowe wskaźniki sprzedaży w firmie?

Aleksander Drwięga

20 marca 2022

Możemy zmienić tylko to, co jesteśmy w stanie zmierzyć. Właśnie dlatego właściciele przedsiębiorstw i dyrektorzy sprzedaży codziennie analizują wskaźniki efektywności. Pokazują one, w którą stronę zmierza firma, co warto ulepszyć, a co zdecydowanie należy zmienić. W tym artykule przedstawiamy, czym są mierniki sprzedaży i jakie procesy usprawniają w firmie. Nie zabraknie też informacji o systemach CRM, które ułatwiają analizy.

  1. Dlaczego KPI jest tak ważny dla każdej firmy?

KPI, czyli Key Performance Indicators to kluczowe wskaźniki efektywności, zawierające podstawowe informacje odnośnie sprzedaży, a także realizacji innych celów biznesowych firmy. Wspomagają one pracę w firmie, pozwalają poprawić wyniki. W zależności od specyfiki branży czy przedsiębiorstwa, mierniki te mogą być bardzo różnorodne.

KPI usprawniają procesy sprzedażowe, finansowe a także pracę z klientem. Jeśli jesteś przedsiębiorcą lub zarządzasz działem sprzedaży, z pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, jak wiele może zmienić obserwacja podstawowych wskaźników. To one informują Cię o stanie Twojego przedsiębiorstwa lub jednostki, którą zarządzasz.

  1. Jakie wskaźniki sprzedaży warto analizować?
  2. KPI w każdej firmie mogą być różnie obliczane. Jednak w wielu przypadkach używa się uniwersalnych wskaźników. Dzięki temu możesz obliczyć efektywność swojego działu sprzedaży, ale również kondycję konkurencyjnej firmy. Najpopularniejszymi KPI są:
  • Średni koszt sprzedaży –  przedstawia wszystkie koszty działu handlowego podzielone przez przychód.
  • Skuteczność sprzedaży –  pokazuje ilość klientów, którzy dokonali zakupu na tle wszystkich szans sprzedaży w dziale handlowym.
  • Miesięczny wzrost sprzedaży – jest to przychód w obecnym miesiącu minus przychód w poprzednim miesiącu podzielony przez przychód w poprzednim miesiącu.
  • Średni czas cyklu sprzedaży – opisuje, ile czasu upływa od pojawienia się klienta do zakończenia transakcji.
  • Powracający klienci – informuje, ilu klientów dokonuje zakupu jednorazowo, a ilu zostaje z firmą na dłużej.

Powyższe mierniki sprzedaży są przykładem tego, co możesz usprawnić w swojej firmie. Warto utworzyć własne zestawy KPI, analizując to, co jest najważniejsze dla konkretnego przedsiębiorstwa. Co ważne, mierniki te będą różnić się w zależności od pracownika, działu lub stanowisk objętych w firmie. Dlatego, aby wszystkie te dane wygodnie analizować potrzebny jest system CRM.

  1. Czym jest CRM i dlaczego warto wdrożyć go do biznesu?

System CRM (Customer Relationship Management) to narzędzie, które usprawnia procesy sprzedażowe w firmie. Pozwala on analizować pracę handlowców (indywidualnie i całego zespołu), skuteczność sprzedaży czy poziom realizacji wyznaczonego celu sprzedażowego. Jego główną funkcją jest agregowanie danych o klientach oraz kluczowych wskaźnikach w firmie.

Właściwie dobrany i w pełni wykorzystywany system CRM pozwala m.in.:

  • lepiej zrozumieć klientów i ich potrzeby,
  • określić możliwości sprzedaży,
  • analizować efektywność pracy działu handlowego,
  • śledzić wszystkie KPI w jednym miejscu,
  • optymalizować procesy sprzedażowe. 
  1. Wyciągnij więcej z systemu CRM

Korzystając z odpowiednio skonfigurowanego systemu CRM, możesz spodziewać się jeszcze lepszych efektów pracy Twoich handlowców. Gromadzone w nim dane na temat kluczowych wskaźników pozwolą na zamykanie większej liczby sprzedaży. Szalenie istotne jest zatem odpowiednie ustawienie raportów w CRM, zrozumienie prezentowanych w nich informacji i właściwe wykorzystanie ich w praktyce.

Jeśli nadal nie masz dopasowanego systemu CRM, warto umówić się na konsultację ze specjalistami w tej dziedzinie. Każdy system się od siebie różni, dlatego możliwe jest dobranie programu skrojonego idealnie do potrzeb firmy. Wtedy analiza KPI nie będzie żmudną pracą, tylko wygodnym przeglądaniem raportów, wykresów i tabel. Natomiast dobra konfiguracja CRM-a daje ogromne możliwości analityczne i optymalizacyjne.

Skonfiguruj swój system CRM po mistrzowsku

Jako konsultancji i trenerzy sprzedaży wiemy, że analiza kluczowych wskaźników może przynieść bardzo korzystne rezultaty. Dzięki temu sprzedaż jest kontrolowana dużo bardziej precyzyjnie. Możemy dać Twojej firmie gotowe narzędzie, dzięki któremu wzrosną wyniki finansowe. Specjalizujemy się także we wdrożeniach i konfiguracji systemów CRM. Zapraszamy na bezpłatną konsultację, podczas której opowiemy, jakie możliwości dają konkretne systemy CRM i jak można skonfigurować raporty z KPI przyjętymi w Twojej organizacji. Decydując się na współpracę z Growton możesz liczyć na profesjonalną pomoc na każdym etapie wdrożenia takiego systemu. Od konsultacji dotyczącej wyboru oprogramowania, poprzez jego zakup, do skonfigurowania parametrów istotnych z punktu widzenia Twojej firmy. Dowiedz się więcej o naszych usługach.

Podobne wpisy

Odbierz bezpłatną konsultację!

Zadaj nam dowolne pytanie dotyczące optymalizowania firmy, wzrostu czy sprzedaży. Wystarczy, że wypełnisz formularz i umówisz się na bezpłatną konsultację.


Został tylko jeden krok...

Wprowadź dane, aby otrzymać dostęp
do BEZPŁATNEGO poradnika!

Ebook